روش اتو کردن لباس‌ها و پارچه‌های مختلف

روش اتو کردن لباس‌ها و پارچه‌های مختلف

اتو کردن لباس ها به ویژه لباس‌هایی که دوستشان دارید یا آن‌هایی که گران‌قیمت هستند، یکی از کارهایی است که ممکن است کمی برای شما دلهره‌آور باشد، اما همه چیز آن‌قدرها هم در مورد اتو کشیدن لباس‌های مختلف و پارچه‌های متفاوت پیچیده نیست.

شاید سه موردی که بیش از همه در اتو کردن با آن مواجه‌اید، اتو کردن پیراهن ، شلوار و دامن زنانه باشد، پس در این نوشته به تمام راهنمایی‌هایی که در این زمینه نیاز دارید، اشاره می‌کنیم. از سوی دیگر لازم است نکاتی را هم در مورد پارچه‌های مختلف بدانید، هر پارچه‌ای یک قلق خاص برای اتو کشیدن دارد و به مراقبت‌های خاصی نیازمند است.

برای اتو کردن به چه چیزهایی نیاز دارد؟

  • یک اتوی تمیز
  • یک میز اتو
  • کمی آب یا اسپری آب

هیچگاه فراموش نکنید که برای اتو کردن هر لباسی حتی اگر یک شال و روسری ساده هم باشد، به یک میز اتو نیاز دارد. اگرچه هر سطح صافی ممکن است به نظر برسد که می‌تواند نقش یک میز اتو را بازی کند اما میزهای اتو برای این اختراع شده‌اند که کار شما را ساده‌تر کنند و علاوه بر آن رویه‌ی آن‌ها از پارچه نسوز ساخته شده است و البته قابلیت تنفس هم دارند تا بخار از زیر لباس خارج شود.

روش اتو کردن پیراهن مردانه

اتو کردن پیراهن مردانه از آنچه که فکرش را می‌کنید ساده‌تر و سریع‌تر است، در واقع شما به یک زمان متوسط سه دقیقه‌ای برای اتو کشیدن پیراهن مردانه نیاز دارید، البته به شرطی که از راه درست بروید.

  • بهتر است اول از آستین‌ها شروع کنید، به این دلیل که آن‌ها به راحتی از دو طرف میز اتوی شما آویزان می‌شوند، اما اگر ابتدا سایر بخش‌ها را اتو بکشید و سپس سراغ آستین‌ها بروید دوباره بخش‌های اتو شده‌ی پیراهن چروک می‌شوند.
  • حتما دکمه‌های سر آستین را باز کنید، بستن این دکمه‌ها اشتباهی است که بیشتر تازه‌کاران آن را انجام می‌دهند. باز گذاشتن دکمه سر آستین به شما اجازه می‌دهد که آستین‌ها را راحت‌تر روی میز اتو قرار دهید و آن‌ها را صاف کنید.

 

  • برای اتو کردن یقه پیراهن مردانه دکمه‌های آن را باز بگذارید و یقه را کاملا صاف به سمت بالا روی میز پهن کنید.­
  • بعد از اتو کردن پیراهن آن را مستقیما نپوشید اجازه دهید چند دقیقه‌ای پیراهن سرد شود چراکه دقیقا در مرحله‌ی سرد شدن است که چروک‌ها از بین می‌رود و اگر شما اجازه ندهید که پیراهنتان کمی سرد شود تمام زحمتی که کشیده‌اید هدر می‌شود.

اتو کردن شلوار زنانه و مردانه

دلیلی وجود دارد که در مورد شلوارها همه می‌گویند که اتو را به جای کشیدن روی پارچه پرس کنید. اگرچه هنوز شما در حال انجام عمل اتو کردن هستید اما این فشار و بخار است که باید کار صاف کردن پارچه را انجام دهد، نه حرکت اتو روی شلوار و گرمای آن.

  • اگر خط اتوی شلوار را گم کرده‌اید، پیدا کردن آن کار ساده‌ای است. تنها شلوار را روی میز اتو به شکل کاملا صاف پهن کنید و سعی کنید دو پای شلوار را طوری روی هم قرار دهید که درزها مقابل یکدیگر قرار بگیرند، تا جای ممکن به شکل دقیق این کار را انجام دهید تا خط اتو را پیدا کنید.

 

  • خط اتو باید تا بالای شلوار و حدود 15 سانتی متر قبل از فاق آن ادامه پیدا کند، اگر شلوار پیله دارد خط اتو تا پیله ادامه پیدا می‌کند. همیشه ابتدا خط اتوی بخش جلوی شلوار را بیاندازید.
  • اگر خط اتوی شلوار را درست کرده‌اید بعد از پایان اتو زدن، شلوار را از بخش کمر آن به مدت لااقل یک یا دو ساعت آویزان کنید. اگر شلوار خط اتو ندارد تنها چند دقیقه اجازه بدهید که پارچه خنک شود و آن را بپوشید.

دامن زنانه را درست اتو بکشید

برای بیشتر انواع مدل دامن زنانه راحت‌تر این است که اتو کشیدن را از بالا شروع کنید و به پایین دامن برسید.­ البته در مورد مدل دامن چین دار یعنی دامن‌هایی که ناگهان بخش پایین آن‌ها چین دار می‌شود استثنا وجود دارد. برای دامن چین دار زنانه باید اتو کردن را از بخش پایین شروع کنید، هر یک از چین‌ها را جداگانه از پایین به سمت بالا و کمر دامن اتو کنید.

اساسا اتو کردن دامن زنانه کار ساده‌ای است، تنها نکته این است که باید در نوع پارچه‌ی دامن دقت کنید.

حرارت مناسب برای پارچه‌های مختلف

هم یک پارچه‌ی ابریشم و هم پارچه‌ی پلی استر هر دو به مراقبت‌های خاصی در حین اتو کشیدن نیاز دارند و فراموش نکنید اگر آن‌ها را رعایت نکنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن لباس خود را از بین می‌برید. اگر جنس پارچه را درست نمی‌دانید به تگ پشت لباس مراجعه کنید و اگر آن را هم پیدا نکردید، بهتر است اتو ار روی کمترین درجه‌ی ممکن قرار دهدی و در صورت امکان روی آن را با یک پارچه‌ی کتان بپوشانید. در مورد لباس‌هایی که طرح چاپی روی آن به کار رفته است پارچه‌ی کتان را فراموش نکنید، قرار دادن اتو به صورت مستقیم روی طرح چاپی باعث شکسته شدن و از بین رفتن طرح می‌شود.

 

پارچه‌ی نخی: اتو را با کمی رطوبت روی پارچه پرس کنید، بهتر است از حرارت بالای اتو استفاده کنید.

پارچه‌ی کتان: بهتر است لباس را پیش از اتو کشیدن پشت و رو کنید.

پلی استر: حرارت اتو را روی دمای کم یا متوسط قرار دهید و مطمئن شوید که پارچه‌ی لباس کمی مرطوب باشد و اتو را از بالا به پایین روی پارچه بکشید.

ابریشم مصنوعی: حرارت اتو را روی کم قرار دهید و لباس را پشت و رو اتو بزنید. از کشیدن پارچه در حین اتو کردن بپرهیزید.

پارچه‌ی ساتن: لباس را پشت و رو کنید، آن را مرطوب کنید و به هیچ عنوان از بخار استفاده نکنید.

پارچه‌ی ابریشم: لباس یا شال و یا کراوات ابریشم خود را پشت و رو قرار دهید و اتو را روی کمترین حرارت ممکن تنظیم کنید و البته از هیچ بخاری استفاده نکنید.

پارچه‌ی پشمی: برای اتو کردن لباس پشم از یک پارچه‌ی مرطوب بین لباس و اتو استفاده کنید و اتو را روی کمترین حرارت ممکن قرار دهید و از بخار استفاده کنید.

پارچه‌ی مخمل: برای اتو کردن شلوار مخمل یا ژاکت مخمل به یک حوله‌ی سفید نیاز دارید که زیر لباس قرار بگیرد. لباس مخمل را پشت و روی اتو کنید و از دستتان برای مرتب کردن خواب پارچه در حین اتو کشیدن استفاده کنید.